Baltic Max feeder schip MV Emotion vaart sinds 2008 voor rederijgroep JR Shipping. De Emotion is gebouwd door de Duitse Peene Werft en was het eerste schip uit de serie PW-1.400 Baltic Max containerfeeder schepen. Een opvallend concurrentievoordeel is de beperkte diepgang in verhouding tot de hoge capaciteit, die bij volledige belading doorvaart door het Kieler Kanaal mogelijk maakt. Dankzij de hoogste ijsklasse kan de Emotion ’s winters en zomers dienst doen in Noord-Europa en de Baltic. De Emotion biedt extra voorzieningen als ‘opleidingsschip’ voor maritieme studenten.
Verduurzaming van de vloot
Sinds 2021 werken de JR Shipping Group en Value Maritime intensief samen om de wereldwijde uitdaging van duurzamere scheepvaart aan te pakken. Het innovatieve Filtree-systeem, dat intern door Value Maritime-ingenieurs is ontwikkeld, kan een belangrijke rol spelen in de energietransitie van onze industrie.
Het systeem, geschikt voor zowel bestaande als nieuwe schepen, is gebaseerd op een veelzijdige technologie die zwavel en ultrafine deeltjes van uitlaatgassen filtert en waswater zuivert. Daarnaast is er een gepatenteerde module voor CO₂-opname en -opslag geïntegreerd in het systeem. De CO₂ wordt opgeslagen in batterijcontainers voor hergebruik in andere industrieën. De koolstof wordt hergebruikt om de groei van bloemen en andere gewassen te vergemakkelijken. Value Maritime heeft een uitgebreid servicenetwerk opgezet om de batterijen in de belangrijkste havens te vervangen. Hierdoor ontstaat een 100% cirkelvormige oplossing.
Tegen het einde van 2023 zal het grootste deel van onze vloot worden uitgerust met uitlaatgasreinigingssystemen.
MV Emotion is uitgerust met een Filtree-systeem en een koolstofopvangmodule.
Als u meer wilt weten over de Filtree- en koolstofopvangsystemen, kunt u Value maritime hun video bekijken over CO₂-opvang en -opslag aan boord van een schip.